Integratie van managementsystemen

Voor een klant in de bouw heeft KAM Consultants de diverse bestaande certificeringen geanalyseerd. Ook hebben we een geïntegreerd managementsysteem opgezet om de efficiëntie en doeltreffendheid van het managementsysteem te verbeteren.

De klantvraag

Met 15 verschillende certificaten, die deels in de organisatie door verschillende verantwoordelijken beheerd werden, zou er overlap ontstaan tussen de opgezette documenten. Door het uitvoeren van een Quick Scan zijn alle aanwezige managementsystemen beoordeeld en is de verbeterpotentie vastgesteld. Dit leidde tot acties die direct in tijdsbesparing resulteerden. Er was namelijk sprake van meerdere handboeken, meerdere interne audits op dezelfde processen en zelfs meerdere directiebeoordelingen.

De oplossing

Op basis van de acties uit de Quick Scan is een nieuwe opzet gemaakt van het managementsysteem, met daarin een geïntegreerde aanpak voor alle elementen, zonder dat het beheer uiteindelijk bij 1 persoon is komen te liggen. De inhoudelijke processen bleven onder verantwoordelijkheid van de betreffende processpecialist, terwijl de sturende onderdelen zoals beheersing van documentatie, prestatiemeters, interne audits en directiebeoordelingen meer centraal in de organisatie zijn komen te liggen.

Resultaat

Deze casus heeft ons beeld en onze ervaring dat er nog veel te winnen is voor bedrijven die meer dan drie verschillende certificeringen behaald hebben alleen maar verder vergroot. De klant heeft daarnaast inmiddels de eerste externe audits op basis van het geïntegreerde managementsysteem doorlopen. Resultaat: documenten waren veel makkelijker te vinden en de auditoren hebben het gehele managementsysteem als zeer positief beoordeeld.

Meer weten over de mogelijkheden om verschillende managementsystemen voor de nodige certificaten met elkaar te integreren? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.