Doelstellingen stellen die ook behaald worden

Een belangrijk onderdeel van effectief bezig te zijn met verbeteren is het stellen van doelen. Geen doelstellingen hebben leidt tot stilstand en achteruitgang. Ook zal de concurrentie je iedere keer een stap voor zijn.

Om doelen daadwerkelijk te halen zijn twee componenten belangrijk: betrokkenheid en meetbaarheid. In veel organisaties worden doelenstellingen voor anderen vastgesteld, bijvoorbeeld door de directie of managementteams. Zij communiceren die doelen weer binnen hun organisatie of afdeling: eenrichtingsverkeer over de te halen doelstellingen, de weg er naar toe en wat dat dan op moet leveren.

Aan het einde van het jaar ontstaat bij alle organisaties die op deze wijze zijn ingericht de frustratie dat weer doelen gesteld worden maar deze niet worden behaald dus ‘wat is het nut van weer nieuwe doelen moet verzinnen?’ Deze frustratie ontstaat als de medewerkers die het werk moeten verzetten om doelen te behalen zich hier niet betrokken bij voelen. Ze zijn geen eigenaar gemaakt en voelen afstand tot dat wat een ander verzonnen heeft. Zo komt de organisatie in een reactieve modus terecht.

Wat effectiever is, is een management die kaders schetst. Doelstellingen op hoofdlijnen die de organisatie wil bereiken maar iedere afdeling of team kan zelf invullen hoe zij hieraan bij willen dragen. Hiermee creëer je betrokkenheid en echt eigenaarschap. De communicatie is geen eenrichtingsverkeer maar participatie waar je samen tot een goed plan komt.

Het tweede element is dat doelen meetbaar moeten zijn. Het SMART formuleren van doelen is essentieel in het bereiken ervan. Precies weten, wie, wat, wanneer en hoe af moet hebben helpt enorm in het concreet maken van de benodigde acties en middelen. Een zeer belangrijke toevoeging: zorg voor voldoende ruimte voor tussentijdse evaluatiemomenten en kijk of bijsturing nodig is.

Mocht je vragen hebben, laat het ons weten. Wij staan je graag te woord.

Nicola Fletcher Lord

Meer informatie

Stel je vraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deel dit bericht

Ontvang de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.