ISO 41001 | Hulp bij certificering

Uitleg & eisen

ISO 41001 is dé norm wanneer het aankomt op de facilitaire managementbranche. De High Level Structure geeft aan dat je binnen je werkgebied de hoogste kwaliteit nastreeft en dit realiseert door continue verbetering door te voeren.

Laat aan de buitenwereld zien dat je kwaliteit intern en extern altijd vooropstelt. Je ondervindt de voordelen wanneer je een ISO 41001 certificaat aan je prospects kunt tonen: jouw kwaliteitsgarantie trekt hen vele malen makkelijker over de streep.

Word bewust van de eisen binnen deze norm en laat je, in 6 stappen, richting je certificaat begeleiden.

Geen onnodig uitgebreide documentatie

100% succcesgarantie tegen vaste prijzen

Binnen twee weken starten met het project

Brede kennis over normen en branches

Wat is ISO 41001?

ISO 41001 is specifiek ontwikkeld voor de facilitaire managementbranche. De norm zorgt dat alle facetten uit de facilitaire branche belicht worden in één norm. De kwaliteitsnorm werkt met hetzelfde ‘High Level Structure’ (HLS) als de ISO 9001 en de opbouw van ISO 41001 is vergelijkbaar met de opbouw van de ISO 9001. Door het ‘Plug-in’ systeem wat is verweven in de norm, kunnen andere normen makkelijk gekoppeld worden aan ISO 41001. Wil je meerdere normen in je managementsysteem implementeren? Doe dit dan in combinatie, want dat bespaart je extra kosten. De norm kent nog meer voordelen, deze leggen we je later uit.

ISO-41001-Facility-management

Hoe wij kunnen helpen​

Onderhoudstraject-ISO-norm-KAM-Consultants

Onderhoudstrajecten

Al het harde werk heeft geresulteerd in een ISO certificaat en een goed functionerend managementsysteem. Maar hoe nu verder? Het...

Lees meer

Coachingtraject

Bij het opzetten van een managementsysteem sta je voor een flinke uitdaging. Hoe interpreteer je de verschillende eisen? Hoe verzamel...

Lees meer

In 6 stappen naar ISO 41001 certificering

Stap 1 | Inventarisatie

Allereerst ga je inventariseren wat er al aanwezig is binnen het bedrijf dat voldoet aan de aspecten van de ISO 41001 norm. Als dit in kaart is gebracht kan je eenvoudig een plan maken voor het implementeren van de norm. Ga je het zelf doen, wil je trainingen volgen of schakel je een externe partij in? Kijk goed naar de wensen en behoeftes van de organisatie om de juiste keuze te maken.

 

Stap 2 | Opzet documentatie

Vergaar zoveel mogelijk informatie binnen het bedrijf, door in gesprek te gaan met de belangrijkste disciplines. Met deze informatie kunnen jullie vorm geven aan de vereiste documentatie van de ISO 41001 norm. Ga in gesprek met de directie en vorm samen de doelstellingen waar het komend jaar aan gewerkt wordt. Analyseer de behoeftes en verwachtingen van de stakeholders en breng de wet- en regelgeving in kaart.

Stap 3 | Implementeren managementsysteem

De eisen van de norm zijn vertaald naar de nodige documenten. Nu volgt de uitvoering. Op basis van de gemaakte werkafspraken gaan de nodige verantwoordelijken aan de slag om de processen uit te voeren volgens de eisen van de norm.

Stap 4 | Interne audit

Een interne audit is een van de verplichte onderdelen van de ISO 41001 norm en toetst het kwaliteitssysteem op conformiteit. Tijdens deze audit komen alle onderdelen van de norm aan bod en wordt er gekeken naar de facilitaire processen. Zorg dat de objectiviteit altijd gewaarborgd wordt tijdens het afnemen van de interne audit.

Stap 5 | Directiebeoordeling

Een ander verplicht onderdeel is de directiebeoordeling. Tijdens deze stap wordt er gekeken wat de directie vindt van de effectiviteit van het kwaliteitssysteem. Werp een kritische blik op de voortgang van de doelstellingen en de acties die hieruit zijn voortgekomen.

Stap 6 | Externe audit

Na het harde werk en opzetten van een goed systeem wordt de externe audit gepland. Het systeem wordt getoetst door een externe auditor van een certificeerde instantie. Scrol naar beneden om te lezen welke eisen een ISO 41001 audit stelt.

Wil jij direct een offerte aanvragen?

Onze ISO specialisten helpen je graag!

Welke eisen stelt de ISO 41001 audit?

Om het ISO 41001 certificaat te behalen, dient er aantoonbaar aan een aantal eisen te worden voldaan. De invulling hiervan wordt gedocumenteerd, in bijvoorbeeld, het kwaliteitshandboek. Om de ISO 41001 soepel in de organisatie te implementeren, is het belangrijk dat de invulling op maat wordt afgestemd. Zo past de implementatie het beste bij de wensen en behoeftes van de organisatie.

Omdat ISO 41001 alle facetten uit de facilitaire branche belicht, komen er zaken in de organisatie naar voren die (nog) niet in orde zijn. Wanneer dit het geval is, zijn er twee mogelijkheden; toepassen of uitleggen. Bestaat een proces nog niet? Dan kan het alsnog worden toegepast binnen de organisatie of je schrijft in het handboek waarom dit proces niet aanwezig is. Elke keuze is goed, zolang je het goed toepast of uitlegt.

Wat zijn de grootste voordelen van het behalen van een ISO 41001 certificaat?

Ben je in het bezit van een ISO 41001 certificaat? Dan laat je aan de buitenwereld zien dat kwaliteit intern en extern hoog in het vaandel staat. Het kwaliteitsmanagementsysteem is op alle facilitaire facetten getoetst en zorgt voor continue verbetering binnen de organisatie. Dit zorgt er niet alleen voor dat de interne processen soepel verlopen, maar ook dat de producten en/of diensten die geleverd worden van kwaliteit zijn voorzien.

Welke investering moet ik doen om ISO 41001 te behalen?

Wij helpen je graag met het implementeren van de ISO 41001 norm. De investering in het certificaat zijn afhankelijk van verschillende factoren. De grootte van de organisatie, de complexiteit van de processen en het aantal te implementeren normen speelt een rol. De ISO 41001 kan makkelijk gecombineerd worden met het implementeren van de ISO 9001 norm.

Interessante artikelen

Persoonlijk advies?

Heb je vragen of wil je een vrijblijvende offerte ontvangen? Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen 1 werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vraag een offerte aan

Naam(Vereist)