Wat doet een Kwaliteitscoördinator?

Kwaliteit is een onderdeel van het KAM-spectrum, waartoe verder ook nog Arbo en milieu horen. Een KAM coördinator overziet alle genoemde gebieden, maar je kunt je ook richten op een van de onderdelen, als Kwaliteitscoördinator bijvoorbeeld. In dit artikel gaan we dieper in op de functie en taken van de Kwaliteitscoördinator.

Waarom een Kwaliteitscoördinator?

ISO 9001 is de internationaal erkende norm als het gaat om kwaliteit. Een organisatie met  het ISO 9001 certificaat laat zien dat er een gedegen kwaliteitsorganisatie is, de processen op orde zijn en er transparant gewerkt wordt. Door de structuur van het ISO 9001 kwaliteitsmanagementsysteem lopen processen gestroomlijnd en dit helpt de organisatie om te groeien. Continue verbetering staat voortdurend op de agenda en het kwaliteitsbeleid is terug te zien in de hele organisatie.

Die kwaliteit moet natuurlijk bewaakt en goed gemonitord worden. Om hiervoor te zorgen vragen meer en meer organisaties om een Kwaliteitscoördinator. De Kwaliteitscoördinator in een organisatie is de persoon die zorgt voor de coördinatie tussen mensen en systemen, om zo de kwaliteit van een product of dienst te optimaliseren. Met name het voorkomen van fouten door een andere manier van werken is hierbij van belang.

Wat doet een Kwaliteitscoördinator?

De Kwaliteitscoördinator is verantwoordelijk voor het kwaliteitsmanagementsysteem (ISO 9001). Hij/zij organiseert en onderhoudt het managementsysteem en zorgt ervoor dat het correct gebruikt wordt. De Kwaliteitscoördinator zorgt ervoor dat het systeem geïntegreerd wordt in de dagelijkse bedrijfsvoering.

Verder zorgt de Kwaliteitscoördinator ervoor dat medewerkers geïnstrueerd worden en corrigeert hij/zij waar nodig. Het uiteindelijke doel is het borgen van de kwaliteit van productieprocessen en eindproducten en diensten en de continue verbetering hiervan om zo tegemoet te komen aan het uiteindelijke doel van ISO 9001: het bewerkstelligen van continue verbetering van de werkprocessen en het verhogen van de klanttevredenheid.
Ook is hij/zij verantwoordelijk voor de juiste informatievoorziening, denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van beleidsstukken, het zorgen voor de juiste instructies bij  processen en het verspreiden van de nodige informatie op het juiste moment.

Klachten over kwaliteit moeten geanalyseerd worden; ook dit is een taak van de Kwaliteitscoördinator. Hij/zij adviseert de betrokken afdelingen hierover en rapporteert aan directie of het management. Je moet daarom onder meer punctueel zijn, en methodisch kunnen werken met een goed analytisch vermogen. De Kwaliteitscoördinator heeft ook aandacht voor details en denkt kritisch.

Samenwerkingen

Hoewel alles draait om de klant heeft de Kwaliteitscoördinator niet veel interactie met de klant. Bij iedere verandering in een proces denkt de Kwaliteitscoördinator als eerste aan de klant. De Kwaliteitscoördinator werkt veel samen met de medewerkers door de hele organisatie. Zo krijgt hij/zij de best mogelijke inzichten in de processen binnen het bedrijf. Zoals al eerder aangegeven rapporteert de Kwaliteitscoördinator aan directie of management. Een speciale vermelding is wel weggelegd voor de ICT’ers van de organisatie. We automatiseren meer en meer maar hier kunnen vaak al hele positieve veranderingen doorgevoerd worden die de kwaliteit van product en/of dienst ten goede kunnen komen.

Hoe word je Kwaliteitscoördinator?

Je wordt Kwaliteitscoördinator door het volgen van een gedegen, korte en praktijkgerichte opleiding. De 6-daagse opleiding Kwaliteitscoördinator van KAM Consultants bijvoorbeeld is typisch een opleiding die jou klaarstoomt om direct in de praktijk aan de slag te kunnen gaan. En volg jij een opleiding bij KAM Consultants? Dan weet je al dat je er ook na je opleiding niet alleen voor staat. Je krijgt namelijk tijdens je opleiding al een account bij de KAM Community, het unieke platform van KAM Consultants waar professionals samenkomen. Ben jij na je opleiding werkzaam als Kwaliteitscoördinator en loop je ergens tegenaan? Stel je vraag in de KAM Community en er is altijd een vakgenoot die jou vooruit helpt.

Meer informatie

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Wil je meer informatie? Of wil je weten of de opleiding Kwaliteitscoördinator iets voor jou is? Neem gerust contact met ons op. Onze adviseurs helpen je heel graag verder.

Eerst meer lezen over de opleiding? Vul onderstaand formulier in en download onze handige kwaliteitscoördinator brochure. 

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stel je vraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email