Wat is ISO 9001?
Alles over de betekenis van de norm
ISO 9001 is veruit de meest bekende en ingezette norm voor kwaliteitsmanagement. Een organisatie die de ISO 9001 certificering heeft doorlopen laat zien dat er een gedegen kwaliteitsorganisatie, transparantie en betrouwbaarheid aanwezig is. Het kwaliteitsmanagement is terug te zien in de gehele organisatie: Alle processen binnen het bedrijf voldoen aan de kwaliteit en eisen die binnen de ISO 9001 norm staan aangegeven. Organisaties eisen steeds vaker dat hun klanten of leveranciers een certificaat hebben behaald, voordat zij een samenwerking aangaan.
Meer weten?
Je voorbereiden op de certificering
De eisen die de audit stelt
De voordelen van het certificaat
De investering die gemaakt moet worden
Kennismaken met KAM Consultants

Hoe bereid je jouw organisatie voor op de ISO 9001 certificering?
Je wil of moet een ISO 9001 certificaat behalen, maar waar begin je nu? In het stappenplan leggen we eenvoudig uit hoe een organisatie zich voorbereidt op een ISO 9001 certificering.
In 6 stappen naar certificatie
Allereerst ga je inventariseren wat er al aanwezig is binnen het bedrijf dat voldoet aan de aspecten van de norm. Breng de processen van je organisatie in kaart. Als dit in kaart is gebracht kan je eenvoudig een plan maken voor het implementeren van ISO 9001. Ga je zelf aan de slag met implementeren, wil je trainingen volgen of schakel je een expert in. De externe partij kan ingezet worden in een coachende rol of het hele traject uit handen nemen. Dit hangt af van welke behoeftes en wensen er zijn binnen de organisatie.
Vergaar zoveel mogelijk informatie binnen het bedrijf door in gesprek te gaan met verschillende disciplines. Met deze informatie kunnen jullie vorm geven aan de contextanalyse en de risico’s en kansen bepalen. Ga in gesprek met de directie en vorm samen de doelstellingen waar het komend jaar, door het hele bedrijf, aan gewerkt wordt. Daarnaast beoordeel je de kritische leveranciers, analyseer je de behoeftes en verwachtingen van de stakeholders en breng je de wet- en regelgeving in kaart.
De eisen van de norm zijn vertaald naar de nodige documenten. Nu volgt de uitvoering. Op basis van de gemaakte werkafspraken gaan de nodige verantwoordelijken aan de slag om de processen uit te voeren volgens de eisen van de norm.
Een interne audit is een verplicht onderdeel van de norm en toetst het managementsysteem op conformiteit. Een interne audit bestaat uit alle normonderdelen en een deel van de processen. Bij een interne audit is het belangrijk dat de objectiviteit gewaarborgd wordt. Dit kun je doen door de interne audit uit te laten voeren door een externe consultant of hier intern iemand voor op te leiden.
De directiebeoordeling is een verplicht onderdeel van de norm. Hierin wordt de mening van de directie over de effectiviteit van het managementsysteem meegenomen. Zij werpen een kritische blik op de voortgang van de doelstellingen en de acties die hieruit zijn voortkomen. Klachten en de uitkomsten uit klanttevredenheidsonderzoeken worden geëvalueerd.
Jullie hebben hard gewerkt om een managementsysteem neer te zetten wat daadwerkelijk bijdraagt aan het leveren van kwaliteit. Het managementsysteem wordt getoetst door een externe auditor van een certificeerde instantie. Benieuwd aan welke eisen je moet voldoen? Dat onthullen we in de volgende alinea.

Wat zijn de grootste voordelen van het behalen van een ISO 9001 certificaat?
Met een ISO 9001 certificaat laat je aan de buitenwereld zien dat jullie betrouwbaar zijn, transparant te werk gaan en de kwaliteit binnen de hele organisatie doorgevoerd is. De structuur van het ISO 9001 managementsysteem helpt om de organisatie te laten groeien en processen gestroomlijnd te laten verlopen.
Een ISO certificaat wordt wereldwijd erkend en steeds vaker geëist. Met een certificaat laat je zien dat processen efficiënt verlopen en dat je als bedrijf inspeelt op de behoeftes en wensen van de stakeholders. Een ISO 9001 certificaat kan je meer klanten opleveren omdat de kwaliteit aantoonbaar geborgd is.
Daarnaast zorgt een certificering ervoor dat intern goed naar de gehele organisatie wordt gekeken met als doel om de processen te optimaliseren. Een ISO 9001 certificaat is niet alleen bedoeld om de kwaliteit te optimaliseren, maar geeft een goede gelegenheid om met een andere blik naar de organisatie te kijken.

Kan ik een kennismakingsgesprek bij jullie aanvragen?
Wij komen graag, en altijd vrijblijvend, op bezoek voor een kennismakingsgesprek. Zo krijgen wij een goede eerste indruk van de organisatie. Tijdens dit gesprek komt één van onze consultants bij jullie op locatie langs. We starten met een introductie van het bedrijf en jij vertelt ons wat de wensen en behoeftes zijn. Vervolgens vertellen wij onze werkwijze en wat wij voor jullie kunnen betekenen. Na dit gesprek maken wij een offerte op maat.
Tijdens het kennismakingsgesprek kijken wij samen met jou naar het managementsysteem. Zijn er nog geen processen in kaart gebracht of risico’s geïnventariseerd? Geen probleem, dan nemen we dit mee in ons advies voor begeleiding. Heb je een bestaand managementsysteem of ben je al begonnen met de opzet? Dan doen wij een nulmeting om jullie te helpen bij het implementatieproces.
